
Türkiye’nin kıymetli ticaret ortaklarından biri olan Irak’ta eserlerin hudut geçişinden itibaren en geç 72 saat içerisinde yeni bir manifesto düzenlenerek güneye ulaştırılması kararı, ihracatçıları zora soktu. Yeni düzenlemenin kaldırılmasını bekleyen ihracatçı, önümüzdeki günlerde Türkiye’ye gelecek olan Irak Başbakanı Muhammed Şiya es-Sudani ile görüşülerek sorunun tahlilini istiyor.
Ankara’da yapılacak Yüksek Seviyeli Stratejik İşbirliği Konseyi’nin 4. toplantısında iki ülke ortasındaki ekonomik ilgiler masaya yatırılacak. Irak merkezi hükümeti tarafından yakın vakitte devreye alınan bu düzenleme, Türkiye’den Irak’a yapılan ihracatı olumsuz etkiliyor.
Türkiye İhracatçılar Meclisi’nin (TİM) bilgilerine nazaran Türkiye’nin Irak’a ihracatı, geçen yılın ocakaralık periyodunda bir evvelki yıla nazaran yüzde 9.8 artarak 10 milyar 698 milyon 863 bin dolara yükseldi. En fazla ihracat yapılan bölüm, 2 milyar 147 milyon dolarla hububat, bakliyat, yağlı tohumlar ve mamulleri oldu. Türkiye’den Irak’a en fazla ihracat 3 milyar 89 milyon dolarla İstanbul’dan yapılırken onu Gaziantep, Mardin, Şırnak ve Mersin izledi.
DEİK Türkiye-Irak İş Konseyi Başkanı Halit Acar, yılın başında yaptığı açıklamada iki ülke ortasındaki ticaret hacmi amacının 2025’te 30 milyar dolar olduğunu belirtmişti.
‘SÜREKLİ BİR SORUN’
Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanvekili ve Güneydoğu Anadolu İhracatçı Birlikleri Koordinatör Başkanı Fikret Kileci, söz konusu uygulamayı, “Irak’ta daima yaşanan rutin meselelerden biri” olarak nitelendirdi. Bu hafta içerisinde tahlil beklediklerini belirten Kileci, “Habur Hudut Kapısı’ndan bizden günde 2 bin araç geçerken Irak tarafında bu sayı 750-800 civarında kalıyor, bu da sıkışıklık yaratıyor. Irak hükümeti kendi üretimlerini desteklemek için bu tıp uygulamalara başvurabiliyor. Bilhassa tüketim müddeti kısa olan besin eserlerinde önemli ezalar yaşanıyor” dedi.
‘HER KALEME BAŞKA MANİFESTO’
Güneydoğu Anadolu Hububat, Bakliyat, Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Lideri Celal Kadooğlu ise ihracatçıların karşılaştığı bürokratik manilerin maksatlara ulaşmayı zorlaştırdığını belirtti. Daha evvel taşıt başına tek bir manifesto kâfi olurken artık Irak’ın kuzeyinde farklı araçlara yüklenen her taşıt ve her eser kalemi için farklı manifesto hazırlanması gerektiğini aktaran Kadooğlu, “Bu uygulama ihracatçıların Irak’ın kuzeyindeki depolama ve dağıtım sistemleriyle uyumlu değil. Operasyonel aksamalara ve maddi kayıplara yol açıyor” dedi.
Kaynak: Cumhuriyet
Bir yanıt bırakın